Rawatan peremajaan wajah

kaedah peremajaan wajah

Dalam mencari prosedur peremajaan wajah yang berkesan, seseorang telah pergi jauh dari kaedah alkimia dan tidak berperikemanusiaan kepada kaedah yang disokong secara saintifik dan tidak menyakitkan. Sebelum mencuba kompleks prosedur anti-penuaan moden, kami menasihati anda untuk membiasakan diri dengan prinsip asas dan perihalan kesan yang dijanjikan daripada yang paling popular daripada mereka.

Petunjuk am untuk rawatan anti-penuaan

Ramai orang percaya bahawa mereka harus beralih kepada penjagaan anti-penuaan apabila keadaan kulit pesakit mula mengganggu. Ini adalah satu kesilapan besar. Prosedur bukan pembedahan untuk peremajaan muka "berfungsi" hanya dengan kecacatan kosmetik tersirat, mereka adalah cara yang boleh dipercayai untuk mencegah masalah dengan kulit muka. Pakar kosmetik yang baik akan menasihati anda untuk tidak menunggu sehingga kedutan dalam muncul, kedutan di muka adalah tanda-tanda penuaan kulit yang jelas. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda ini untuk penjagaan anti-penuaan, perlu diperhatikan:

  • kedutan terkecil pertama;
  • aktiviti meniru - penampilan lipatan kecil kulit, kecenderungan untuk kecacatan;
  • warna kulit pucat;
  • kulit tidak sekata;
  • rasa kekeringan, kekejangan kulit;
  • "beg", bengkak, lebam di bawah mata.

Tanda-tanda penuaan terkumpul secara beransur-ansur. Prosedur di salon kecantikan boleh menjamin kesan yang cepat. Pada masa yang sama, anda tidak perlu menahan sakit, pulih untuk masa yang lama selepas sesi peremajaan wajah. Walau bagaimanapun, ini bukan semua kelebihan teknik bukan pembedahan.

Mengapakah prosedur anti-penuaan bukan pembedahan popular?

Untuk tempoh yang agak lama, hanya pembedahan plastik muka digunakan untuk menyelesaikan masalah kosmetik. Semasa campur tangan pembedahan, pakar bedah membuang lemak dan kulit subkutan yang berlebihan, sedikit mengetatkan bujur. Pembedahan plastik membolehkan anda membentuk kontur wajah yang jelas, menghilangkan kedutan, lipatan dan kulit kendur.

Facelift pembedahan menunjukkan hasil yang baik pada pesakit berumur 40+. Walau bagaimanapun, pembedahan tidak dibenarkan untuk pesakit berumur 25+, yang biasanya ingin menghilangkan tanda-tanda penuaan foto (yang disebabkan oleh pendedahan matahari). Di bawah pengaruh cahaya matahari, asid hyaluronik dalam sel-sel epidermis rosak - kulit kehilangan keanjalan bekasnya. Plastik dalam kes ini bukan pembantu: ia hanya mengedarkan semula dan sedikit menegangkan kulit tanpa menjejaskan punca masalah.

Teknologi moden yang digunakan di klinik kosmetologi menjamin hasil yang komprehensif. Mereka menggabungkan perkakasan, suntikan, laser, prosedur estetik yang menyelesaikan masalah dari dalam - bukan hanya "topeng", tetapi menghilangkan tanda-tanda penuaan foto dan menghalang kemunculan semula mereka.

Bukan tanpa alasan bahawa statistik ISAPS mengesahkan semakin populariti teknik bukan pembedahan - sejak sepuluh tahun yang lalu, bilangan prosedur kosmetik yang dilakukan telah meningkat sebanyak 200%.

Peraturan untuk menyediakan prosedur anti-penuaan

Semua prosedur untuk peremajaan wajah dijalankan dengan penyediaan awal - kulit harus dilindungi daripada tekanan dan dilembapkan dengan banyaknya. Berikut adalah beberapa petua kecantikan yang perlu diingat:

  • pastikan sekurang-kurangnya dua minggu (sebaik-baiknya empat) telah berlalu selepas pendedahan aktif kepada matahari;
  • mengecualikan gabungan sesi yang serupa pada prinsipnya;
  • beberapa hari sebelum manipulasi, elakkan daripada merokok dan minum minuman beralkohol;
  • jika boleh, tidak termasuk makanan yang sangat masin, pedas dari diet: mereka memuatkan saluran darah dan merangsang edema;
  • jangan lupa mengambil kursus pelembap kulit yang aktif - gunakan serum dan topeng;
  • sesetengah prosedur memerlukan beberapa hari untuk pulih - rancang masa anda.

Langkah berjaga-jaga

Keputusan untuk menjalankan prosedur tertentu harus diambil bersama dengan pakar kecantikan. Dalam sesetengah kes, pesakit menjalani diagnostik tambahan. Beberapa prosedur perkakasan tidak dilakukan untuk orang yang mempunyai patologi kardiovaskular. Sesetengah kaedah suntikan adalah kontraindikasi sekiranya pembekuan darah tidak mencukupi.

Sekatan kepada mana-mana prosedur anti-penuaan adalah luka di kawasan pengaruh, neoplasma, keradangan dan penyakit virus.

Rawatan suntikan untuk peremajaan wajah

prosedur suntikan untuk peremajaan

Kami bercakap tentang suntikan ubat-ubatan, komponen aktif yang mencapai lapisan dalam kulit. Suntikan menggalakkan peremajaan selular, merangsang proses pembaharuan semula jadi sel kulit. Dalam kosmetologi suntikan moden, kaedah berikut digunakan:

  • suntikan toksin botulinum - membolehkan anda menghilangkan kedutan muka dan menghalang penampilannya;
  • biorevitalisasi (suntikan asid hyaluronik) - melembapkan kulit secara aktif, melicinkan kedutan halus, menunjukkan kesan mengangkat sedikit dan melindungi muka daripada faktor negatif luaran;
  • blanching (mengisi kedutan halus dengan Beloterosoft) - melicinkan kelegaan kulit, memperbaiki kulit;
  • mesoterapi (suntikan kecantikan, suntikan meso-koktel) - menyembuhkan kulit, menggalakkan pembaharuan semula jadi yang tepat pada masanya;
  • terapi ozon (suntikan ozon) - menepu sel kulit dengan oksigen, mempercepat metabolisme dalam tisu, menghentikan keradangan tempatan;
  • terapi plasma (suntikan plasma pesakit sendiri) - meningkatkan kualiti kulit, mengaktifkan proses pembaharuan sel, meningkatkan imuniti tempatan;
  • PRP-therapy (suntikan plasma darah dengan kandungan platelet yang tinggi) - melegakan kedutan kecil, sederhana, meratakan tekstur kulit, memperbaiki seri, meremajakan kulit selama 5-10 tahun.

Kesan suntikan bergantung bukan sahaja pada kualiti ubat yang digunakan dan kemahiran pakar kosmetik, tetapi juga pada penjagaan muka di rumah selepas prosedur. Untuk beberapa hari pertama, pakar menasihatkan supaya tidak menggosok muka anda, tidak menggunakan kosmetik hiasan. Kosmetik dengan alkohol dan asid dalam komposisi adalah dilarang sama sekali. Pencairan darah tidak boleh diambil semasa tempoh pemulihan sama ada.

Terlepas dari jenis prosedur peremajaan suntikan yang dilakukan, buat kali pertama selepas sesi, pakar kosmetik menetapkan had untuk melawat mandi, sauna, kolam renang dan solarium, serta minum alkohol dan merokok.

Sejurus selepas suntikan, anjing laut kecil dan lebam mungkin muncul di muka. Mereka akan hilang sendiri dalam beberapa hari. Tempoh pemulihan biasanya berlangsung seminggu. Kekerapan prosedur suntikan yang disyorkan adalah beberapa kali setahun.

Prosedur perkakasan terbaik untuk peremajaan wajah

Produk kosmetologi perkakasan menjejaskan keseluruhan struktur kulit, mengaktifkan semua proses dalaman dalam sel. Prosedur seperti ini sama sekali tidak menyakitkan, menunjukkan hasil yang ketara dan berkekalan dan mempunyai senarai kontraindikasi yang sangat terhad. Peremajaan perkakasan termasuk teknik berikut:

  • SMAS-lifting (pendedahan kepada ultrasound intensiti tinggi terfokus) - mengembalikan kontur yang jelas pada muka, menegangkan kulit dengan jelas dan merangsang pengeluaran kolagen semulajadi;
  • Pengangkatan RF (pendedahan kepada arus elektrik frekuensi tinggi) - menghilangkan kekejangan, kepelbagaian kulit, merangsang sintesis kolagen;
  • terapi karboksi perkakasan (pentadbiran subkutaneus karbon dioksida yang disucikan) - merangsang peredaran darah, menyuburkan kulit, mempercepatkan metabolisme dan proses pemulihan;
  • arus mikro (pendedahan kepada tenaga impuls elektrik frekuensi rendah) - menggalakkan pengeluaran kolagen dan elastin dalam sel, mengaktifkan proses penjanaan semula sel;
  • myoplasty (rangsangan otot muka dengan denyutan arus yang lemah) - membentuk bujur wajah yang cantik dan menghilangkan dagu berganda, mengetatkan pipi, menghilangkan "beg" di bawah mata;
  • mesoterapi pecahan (penembusan kulit dengan microneedles dengan suntikan serentak vitamin koktel) - menyuburkan lapisan kulit, meningkatkan peredaran darah, meningkatkan proses pembaharuan sel dalaman;
  • hydromesotherapy (suntikan mendalam ubat tanpa menggunakan jarum) - mempunyai kesan penyembuhan, mempercepat metabolisme, menggalakkan peremajaan muka semula jadi;
  • fototerapi (penggunaan denyutan cahaya dengan panjang gelombang dan spektrum yang berbeza) - merangsang pertumbuhan semula sel semula jadi, meningkatkan kualiti kulit muka.

Peremajaan perkakasan tidak dilakukan untuk pesakit dengan intoleransi individu terhadap pendedahan, kanser, penyakit kronik yang memburuk, penyakit jantung. Wanita hamil dan menyusu juga harus menahan diri daripada prosedur sedemikian.

Rawatan laser peremajaan wajah

rawatan laser peremajaan muka

Teknologi laser adalah berdasarkan penggunaan peranti laser yang menjejaskan kulit dengan pancaran cahaya sempit yang paling nipis. Prinsip operasi semua prosedur sedemikian adalah sama - laser memanaskan dan menyejat lapisan kulit cetek, dengan itu merangsang proses pembaikan dan pembaharuan selular. Peremajaan muka laser termasuk beberapa prosedur yang popular pada zaman kita:

  • pengelupasan karbon (dalam) - menyembuhkan kulit, merangsang proses dalam pertumbuhan semula tisu;
  • pelapisan laser muka (peremajaan kulit kompleks dengan laser CO2 pecahan) - kelihatan meremajakan muka, menegangkan kontur, memulakan proses sintesis semula jadi kolagen dan elastin;
  • peremajaan laser pecahan (penembusan kulit dengan cahaya inframerah dengan panjang gelombang 10. 6 mikron) - kesan ketara mengetatkan kulit, pengaktifan proses peremajaan dalaman.

Peremajaan laser tidak dilakukan dengan kehadiran keradangan di kawasan yang terjejas, wanita hamil, wanita menyusu, pesakit dengan neoplasma di kawasan tempatan, onkologi dan tumor jinak. Antara kontraindikasi lain terhadap penggunaan pancaran laser:

  • penyakit autoimun;
  • jangkitan, penyakit virus;
  • kencing manis;
  • epilepsi;
  • gangguan mental.

Pada musim panas, penurapan semula laser dilakukan hanya tertakluk kepada dua peraturan:

  • pesakit tidak boleh berada di bawah sinar matahari selama sekurang-kurangnya 2 minggu selepas prosedur;
  • walaupun dengan pendedahan singkat kepada matahari, pesakit mesti menggunakan pelindung matahari.

Prosedur estetik terbaik untuk peremajaan wajah

Kosmetologi estetik adalah berdasarkan penggunaan pengisi, mesothreads dan persediaan khas lain yang membolehkan anda memulihkan tisu lembut yang hilang. Prosedur jenis ini bukan sahaja membetulkan kontur wajah dengan ketara, tetapi juga mengaktifkan proses pembaharuan sel dalaman. Kumpulan ini termasuk kaedah peremajaan wajah berikut:

  • mengangkat Radiesse (pembetulan kontur muka dengan penyediaan khusus) - mengembalikan wajah kepada masa mudanya, menunjukkan kesan mengangkat yang ketara;
  • mengangkat benang muka (angkat kulit dengan mesothreads) - memulihkan kelegaan kulit, menggariskan kontur muka;
  • Pengangkatan 3D (pemodelan muka dengan benang khas) - menjajarkan garisan muka, membetulkan perbezaan dalam pelepasan;
  • mengisi kedutan dengan pengisi (plastik kontur tanpa pembedahan) - serta-merta meremajakan muka, memodelkan garis besar muka;
  • mengelupas PRX-T33 (merangsang aktiviti fibroblas dan mensintesis kolagen semulajadi) - meratakan dan meremajakan wajah, menghilangkan parut, parut dan lipatan.

Tidak mustahil untuk menggunakan pengisi, mesothreads dan cara profesional lain untuk peremajaan jika mereka tidak bertoleransi secara individu terhadap badan pesakit. Antara kontraindikasi kepada prosedur estetik:

  • penyakit kanser;
  • lesi kulit di kawasan tempatan;
  • jerawat di peringkat akut;
  • jangkitan dan penyakit virus;
  • kehamilan;
  • laktasi.

Prosedur peremajaan yang berkesan selepas 30-35 tahun

Dengan syarat penjagaan kulit rumah yang betul diatur, tanda-tanda pertama layunya menjadi ketara hanya selepas 30 tahun. Prinsip utama penjagaan wajah pada usia 30-35 tahun adalah pembaharuan dan pemakanan kulit secara berkala dari dalam. Dan, mungkin, titik penting ketiga adalah pencegahan penampilan tanda-tanda penuaan kulit.

Selepas 30, kulit tidak akan melakukan tanpa pembersihan yang mendalam dengan penggunaan pengelupasan kimia. Prosedur membenarkan penyingkiran stratum korneum tepat pada masanya, memperbaharui epidermis. Hasilnya - wajah kelihatan segar, kedutan paling kecil hilang.

Pemakanan mendalam dan penghidratan kulit pada usia ini akan disediakan oleh mesoterapi, biorevitalisasi. Untuk tujuan ini, anda perlu melawat pakar kecantikan setiap enam bulan sekali. Ini sudah cukup untuk mengekalkan kecantikan semula jadi wajah.

Pesakit dengan ekspresi muka yang aktif harus melihat dengan lebih dekat terapi botulinum. Prosedur ini akan menghalang pembentukan kedutan sederhana dan dalam, mengurangkan daya penguncupan otot muka.

Dalam kes yang jarang berlaku, selepas 30 tahun, adalah penting untuk menjalankan terapi arus mikro, elektroporasi, pemutihan dan mengisi kedutan dengan pengisi.

Prosedur peremajaan wajah yang berkesan selepas 40 tahun

Pada usia 40 tahun, mudah untuk mengenali wajah yang telah dijaga dengan baik sejak 10 tahun lalu, dan wajah yang tidak menjalani prosedur kosmetik. Untuk kulit yang menua, sesi pelembapan dan pemakanan sekali sahaja tidak lagi mencukupi. Pada usia 40 tahun, kedutan dalam yang ketara muncul di muka, yang memerlukan penjagaan yang kompleks.

Kesan yang paling ketara ditunjukkan oleh perkakasan dan teknik suntikan yang bertujuan untuk menegangkan kulit seiring dengan kontur dengan pengisi. Selepas 40, ada sebab yang baik untuk membiasakan diri dengan terapi botulinum, kerana kulit yang semakin tua menjadi kanvas untuk meniru kedutan.

Suntikan formulasi vitamin mampu menyihatkan kulit secara intensif pada usia ini. Suntikan disyorkan untuk dijalankan dalam kursus 4-6 sesi, kerana kulit penuaan memerlukan lebih banyak nutrien.

Apabila kulit semakin tua, proses regenerasi dalam tisu semakin perlahan. Mereka boleh disebarkan melalui perkakasan atau prosedur suntikan. Cara paling berkesan untuk meremajakan muka pada usia 40 adalah arus mikro yang digabungkan dengan terapi plasma. Tandem sedemikian akan meningkatkan pengeluaran kolagen dan elastin semulajadi dengan ketara, yang akan menjaga kecantikan dan keremajaan kulit.

Prosedur peremajaan wajah selepas 50 tahun

prosedur untuk peremajaan selepas 50 tahun

Anda boleh meremajakan wajah anda tanpa pisau bedah pada sebarang umur - walaupun selepas 50 tahun. Perbezaannya hanya pada intensiti impak cara yang digunakan. Pesakit lebih 50 harus memberi tumpuan kepada pembaharuan kulit dalam, menambah jumlah yang hilang dan pemakanan yang dipertingkatkan.

Anda boleh, sudah tentu, terus melakukan pengelupasan kimia biasa, tetapi pengelupasan laser akan memberikan hasil berkekalan yang lebih ketara pada usia ini. Sesi ini akan memperbaharui lapisan atas kulit dan memulakan proses pembaharuan sel yang kuat.

Selepas 50 pesakit biasanya bimbang tentang bibir terlalu nipis, disebut "beg" di bawah mata, lipatan nasolabial dalam, dan dagu berganda. Semua tanda-tanda yang tidak menyenangkan ini boleh diratakan dengan menggunakan kaedah bukan pembedahan - kontur. Pengisi mengisi kedutan, lipatan pada muka, membetulkan bujur muka. Menambah kelantangan dengan cara ini, anda boleh menegangkan muka dengan ketara.

Mesoterapi, terapi plasma, biorevitalisasi akan memberikan nutrisi yang baik untuk penuaan kulit. Pesakit yang sedar sudah biasa dengan prosedur ini lebih awal lagi. Hanya selepas umur 50 tahun, anda perlu mengambil kursus prosedur anti-penuaan untuk 8-12 sesi dan dengan selang masa yang lebih pendek.

Dengan mengambil kira cadangan di atas, 2 kesimpulan utama boleh dibuat:

  1. Dengan tanda-tanda penuaan kulit yang ringan, suntikan kecantikan dan prosedur perkakasan sudah cukup untuk mencapai kesan peremajaan wajah yang kelihatan. Mereka dibezakan oleh kesan "halus" pada kulit, yang membantu melambatkan proses penuaan.
  2. Perubahan kulit yang berkaitan dengan usia yang ketara memerlukan penggunaan teknik laser, prosedur kosmetologi estetik. Langkah-langkah ini akan membolehkan anda menghilangkan kedutan dan lipatan yang dalam, asimetri muka. Suntikan dan prosedur perkakasan akan membantu mengekalkan hasilnya.

Prinsip operasi

Ia bernilai melihat perkara secara realistik - walaupun prosedur peremajaan wajah yang paling berkesan tidak dapat menahan alam semula jadi. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna mereka tidak berguna. Terapi anti-penuaan mampu "melambatkan" penuaan kulit dengan melancarkan peredaran darah dan pengaliran, mengaktifkan penghasilan kolagen dan elastin dalam sel kulit.

Pembedahan plastik kontur membolehkan anda membetulkan wajah yang sudah tua secara visual, dan pengelupasan dan teknik laser menggunakan rizab dalaman kulit, yang akan memulakan proses pembaharuannya.

Untuk menentukan dengan tepat prosedur mana yang relevan untuk dijalankan dalam kes anda, kami menasihati anda untuk mendaftar untuk perundingan dengan pakar kosmetik profesional. Pengalaman, peralatan klinik yang kaya dan produk profesional yang diperakui akan membantu anda mencapai hasil yang berkualiti tinggi dan mampan.